Skip to main content
Antalet av dåliga betalare ökar – kan ni undvika dem
Sebastian S. •
12/06/2024

Antalet av dåliga betalare ökar – kan ni undvika dem?

Kronofogdens statistik visar att både antalet skuldsatta och skuldnivån ökar bland svenskarna. Det gäller både privatpersoner och företag. Att bli skuldsatt (med försent-/obetalda skulder) kan leda till betalningsanmärkningar hos kreditupplysningsföretag som UC och Syna, som i sin tur skapar stora hinder när man vill söka lån, ta ett abonnemang eller hyra en lägenhet. Den rådande världsekonomiska situationen, tillgängligheten till krediter och ett utbrett spelande på bland annat nätcasinon innebär att trenden tyvärr lär fortsätta 2024.

Alla dessa faktorer påverkar de svenska konsumenternas disponibla inkomst, särskilt för de som befinner sig i låginkomstgrupper.

I denna artikel fokuserar vi på de dåliga betalarna och hur ni som företag kan förbereda dig på en ny verklighet där kunderna har svårare att betala och kanske till och med hamnar med betalningsanmärkningar.

Hur undviker ni dåliga betalare?

Det finns ingen universell lösning för hur ni som företag helt kan undvika dåliga betalare. Däremot finns det många sätt att minimera risken och effektiva lösningar om de inte betalar.

Grundläggande handlar det om att ha förtroende för sina kunder, men det kan vara svårt i tider då kunderna är ekonomiskt pressade från olika håll.

Med en kreditupplysning får ni en aktuell översikt över flera ekonomiska aspekter om era kunder, såsom bokslut, eventuellt skuldsaldo hos kronofogden, betalningsförmåga, konkursrisk med mera.
Sådana tjänster kan ni använda när nya kunder vill köpa era produkter eller för att kontinuerligt övervaka era befintliga kunders betalningsförmåga, och därmed bli varnad om de registreras som dåliga betalare.

Kom ihåg att ni även löpande kan hitta inspiration och e-böcker om inkasso, dåliga betalare och kreditbedömning på vår blogg, samt hitta konkreta tips, exempelvis artikeln ”10 bra råd för att undvika dåliga betalare”.

10 bra råd för att undvika dåliga betalare

Hur hanterar ni dåliga betalare?

Om det ändå skulle hända att en kund betalar för sent eller inte alls, finns det lyckligtvis goda möjligheter att lösa problemet.

Först och främst bör ni internt i företaget ha en process för hur ni hanterar era dåliga betalare och vem som gör vad. Skickar ni själva påminnelser, lägger till påminnelseavgifter, räntor eller ringer till kunden?

En möjlighet kan vara att ni själva inleder de första stegen i påminnelseproceduren, såsom att skicka påminnelser (med eller utan påminnelseavgift), eventuellt ringa till kunden. Därefter bör ni överväga om ärendet ska gå vidare till en professionell samarbetspartner, såsom ett inkassobolag, för att säkerställa en korrekt inkassphantering.

Vad ska ni tänka på när ni hanterar dåliga betalare?

Ni ska vara medveten om att det finns ett antal krav och regler i samband med påminnelseprocessen och inkasso, inklusive krav på tidsfrister och beloppsgränser. Om ni inte känner till dessa kan era påminnelser och inkassokrav vara ogiltiga, och ni måste börja om med indrivningsprocessen.
Överlåter ni ärendet till ett inkassobolag eller en inkassoadvokat, tar de hand om allt som rör ärendet för dig – inklusive alla juridiska tidsfrister och beloppsgränser.

Har ni dåliga betalare just nu – eller vill undvika dem?

Collectia är ett av Nordens äldsta och mest erfarna inkassobolag. Vi hjälper både stora och små företag med fakturering, påminnelsehantering, inkasso och juridisk indrivning, oavsett antalet ärenden ni har årligen.

Vill ni ta ett samtal om din verksamhet och era möjligheter för inkasso och kreditupplysningar genom ett professionellt inkassobolag? Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal!

Anmäl dig till nyhetsbrevet


Senaste inläggen