Vill du se ditt ärende online, betala, skriva till oss, begära en avbetalningsplan eller något annat? Då loggar du enkelt in på MittCollectia med BankID.
Vi besvarar ditt meddelande inom ca. 24h.
Om du har fått ett brev från Collectia är det oftast på grund av att du har en obetald räkning.
Anledningarna till att betalningen inte har kommit in kan vara många. Det kan vara glömska, du kanske inte kan betala hela beloppet på en gång eller något helt annat. Oavsett anledning finns vi tillgängliga för att hjälpa dig vidare.
På Collectia erbjuder vi två olika betalningsalternativ, kort och bankgirobetalning.
Via MittCollectia kan du enkelt och säkert betala din skuld.
Det är snabbt, säkert och enkelt att betala din skuld online. Du behöver bara logga in med ditt BankID.
Det är viktigt att du agerar på påminnelser om betalning – även om du inte håller med. Därför rekommenderar vi alltid att du loggar in på Mittcollectia för att hantera ärendet.
Blogg om effektiv inkasso, gäldenärshantering, kreditbedömning, ekonomi och redovisning – Få våra goda råd och kostnadsfria guider här.
Anledningarna till att du har fått en påminnelse eller inkassokrav kan vara många. Men oavsett anledning är det viktigt att du betalar så snart som möjligt. Om du inte kan betala är det viktigt att du kontaktar oss så vi kan starta en dialog.
Genom att inleda dialog med oss så snart som möjligt kan du undvika att skulden växer. Du kan bland annat göra detta genom att ingå en avbetalningsplan. Det är inte alltid en möjlighet, men om vi kan gå med på det kan du få lov att betala av din skuld i omgångar – en enkel och överskådlig väg att bli skuldfri på.
Att inleda dialog med oss är alltid vägen framåt – oavsett hur mycket pengar du har att betala av.
Alla som har fått en påminnelse eller krav från Collectia har tillgång till Mittcollectia via BankID. Här ger vi full insyn i ditt ärende som hjälper dig att bli av med din skuld.
Detaljerad översikt över ärendet
Betala din skuld
Begär en avbetalningsplan
Få rådgivning
Skicka och läs meddelanden kring ditt ärende
Vi finns tillgängliga att hjälpa dig om du inte hittar svaret här på sidan eller på MittCollectia.
Ring oss på 010-195 96 60.
Måndag-fredag: kl. 9.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Vi har gjort det otroligt enkelt att betala din skuld via MitCollectia. Här behöver du bara logga in med ditt BankID.
På Collectia anser vi att det är upp till dig hur din räkning ska betalas. Vi erbjuder följande betalningslösningar.
Läs mer om betalningslösningarna här.
Om du redan har betalat din räkning men ändå har fått ett brev från oss ber vi dig logga in på MittCollectia med ditt BankID eller ringa oss på 010-195 96 60.
Du behöver skicka in en kopia på ditt inbetalningskvitto från din bank via e-post: kontakt@collectia.se. Därefter kan vi utreda var och när betalningen gjordes samt om något återstår att betala.
Vi beklagar naturligtvis mycket om du har fått en brev som du inte skulle haft. Generellt gör vi allt vi kan för att säkerställa att endast påminnelser och krav på reella, obestridda och förfallna skulder skickas ut.
Om du har fått en påminnelse om betalning men inte känner igen skulden, vänligen kontakta oss. Därefter kommer vi att undersöka ärendet närmare omedelbart.
Om du inte kan betala hela din skuld på en gång har du möjlighet att ansöka om en avbetalningsplan. På det sättet kan du betala av din skuld i mindre delar under en period tills din skuld är helt betald.
I din ansökan behöver du komma med ett förslag på hur du vill betala av din skuld. När vi har fått din ansökan ser vi till att svara dig så snabbt som möjligt.
Om du vill ansöka om en avbetalningsplan kan du göra det på MittCollectia eller ringa oss på 010-195 96 60
Om du inte betalar ett krav som ligger på inkasso riskerar du att det skickas vidare till Kronofogdemyndigheten (KFM). KFM utfärdar då ett betalningsföreläggande som skickas ut per post till din folkbokföringsadress. Om du får ett betalningsföreläggande behöver du skriva under och skicka tillbaka det till KFM snarast. Därefter har du 14 dagar på dig att betala kravet, därefter faller ett utslag och skulden är fastställd. Då uppstår även en betalningsanmärkning, även kallat för ”prick i registret”. Om du inte svarar kommer KFM söka dig personligen via en delgivningsman som söker dig i hemmet, på arbetet, i skolan eller på adress som du förväntas bli funnen på.
En betalningsanmärkning baseras på utslaget men det är inte KFM som administrerar betalningsanmärkningarna. Det är kreditupplysningsbolagen, exempelvis UC, Bisnode, Creditsafe mfl. som gör. Dessa bolag har tillstånd att bedriva kreditupplysningsverksamhet och om du är en privatperson är de skyldiga att skicka en omfrågandkopia till dig med samma information som de lämnat till den de lämnat ut den till.
Vad är konsekvenserna av en betalningsanmärkning?
Att ha en betalningsanmärkning kan vara ett hinder för dig som söker jobb i företag som kontrollerar om du är registrerad som en dålig betalare. Dessutom kan det också ha konsekvenser för dig om du vill låna pengar eller göra avbetalningsplaner, till exempel om du ska:
Hur blir man av med en betalningsanmärkning?
Betalningsanmärkningen finns kvar även om du betalar kravet. För privatpersoner finns den kvar i 3 år från utslag och för företag finns den kvar i 5 år från utslag. Om du inte betalat din skuld under tiden kan ytterligare betalningsanmärkningar uppstå vid exempelvis utmätningsförfarande.
Du kan läsa mer om föreläggande och utmätning hos KFM
https://kronofogden.se/du-har-fatt-ett-brev/for-dig-som-har-fatt-ett-krav
Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar hos Integritetsskyddsmyndigheten (Fd. datainspektionen).
https://www.imy.se/privatperson/kreditupplysning/betalningsanmarkningar/
Tfn: 010 – 195 96 60
© Collectia.