• Betalning
  • Lagar och regler
  • Tips och råd
  • Om oss
  • Kontakta
Logga in med BankID
Logga in med pinkod
  • Vill du bli kund?
  • Blogg
  • Logga in
    • BankID
    • Pinkod
  • Kontakta
  • Betalning
  • Lagar och regler
  • Tips och råd
  • Om oss
  • Kontakta
Se ditt ärende
  • Hem
  • Tips och råd

Få våra bra råd och guider här

På vår blogg kan du hämta kunskap, tips och råd för att förbättra din ekonomi.

  • Alla
  • Material
  • Tips och råd

Gratis budgetmall – Mall för privatbudget

03/04/2023
Collectia har genom åren hjälpt hundratusentals svenskar med deras skuldsituation, obetalda fakturor och utbetalda lån. Idag sysselsätter Collectia…
Läs mer

6 bra råd för en bättre privatekonomi

03/04/2023
Collectia är ett modernt inkassoföretag som använder ledande teknik, jurister och erfarna skuldrådgivare för att hjälpa danska företag att få betal…
Läs mer

3 goda råd till unga

03/04/2023
Många unga har svårt att hålla koll på sin privatekonomi. Därför har vi utformat 3 goda råd för att behålla kontrollen, så den inte löper amok. 1. …
Läs mer

Har du några frågor?

Vi finns tillgängliga att hjälpa dig om du inte hittar svaret här på sidan eller på MittCollectia.

Ring oss på 010-195 96 60.

Måndag-fredag: kl. 9.00-16.00

Lunchstängt: 12.00-13.00

Hur betalar jag min räkning?

Vi har gjort det otroligt enkelt att betala din skuld via MitCollectia. Här behöver du bara logga in med ditt BankID.

På Collectia anser vi att det är upp till dig hur din räkning ska betalas. Vi erbjuder följande betalningslösningar.

  • Kortbetalning
  • Banköverföring
  • Girokort

Läs mer om betalningslösningarna här.

Jag har redan betalat. Vad ska jag göra nu?

Om du redan har betalat din räkning men ändå har fått ett brev från oss ber vi dig logga in på MittCollectia med ditt BankID eller ringa oss på 010-195 96 60.

Du behöver skicka in en kopia på ditt inbetalningskvitto från din bank via e-post: kontakt@collectia.se. Därefter kan vi utreda var och när betalningen gjordes samt om något återstår att betala.

Vi beklagar naturligtvis mycket om du har fått en brev som du inte skulle haft. Generellt gör vi allt vi kan för att säkerställa att endast påminnelser och krav på reella, obestridda och förfallna skulder skickas ut.

Varför får jag den här räkningen - det är inte min skuld?

Om du har fått en påminnelse om betalning men inte känner igen skulden, vänligen kontakta oss. Därefter kommer vi att undersöka ärendet närmare omedelbart.

Kontakta oss
Kan jag ingå en avbetalningsplan?

Om du inte kan betala hela din skuld på en gång har du möjlighet att ansöka om en avbetalningsplan. På det sättet kan du betala av din skuld i mindre delar under en period tills din skuld är helt betald.

I din ansökan behöver du komma med ett förslag på hur du vill betala av din skuld. När vi har fått din ansökan ser vi till att svara dig så snabbt som möjligt.

Om du vill ansöka om en avbetalningsplan kan du göra det på MittCollectia eller ringa oss på 010-195 96 60

Vad är en betalningsanmärkning?

Om du inte betalar ett krav som ligger på inkasso riskerar du att det skickas vidare till Kronofogdemyndigheten (KFM). KFM utfärdar då ett betalningsföreläggande som skickas ut per post till din folkbokföringsadress. Om du får ett betalningsföreläggande behöver du skriva under och skicka tillbaka det till KFM snarast. Därefter har du 14 dagar på dig att betala kravet, därefter faller ett utslag och skulden är fastställd. Då uppstår även en betalningsanmärkning, även kallat för ”prick i registret”. Om du inte svarar kommer KFM söka dig personligen via en delgivningsman som söker dig i hemmet, på arbetet, i skolan eller på adress som du förväntas bli funnen på.

En betalningsanmärkning baseras på utslaget men det är inte KFM som administrerar betalningsanmärkningarna. Det är kreditupplysningsbolagen, exempelvis UC, Bisnode, Creditsafe mfl. som gör. Dessa bolag har tillstånd att bedriva kreditupplysningsverksamhet och om du är en privatperson är de skyldiga att skicka en omfrågandkopia till dig med samma information som de lämnat till den de lämnat ut den till.

Vad är konsekvenserna av en betalningsanmärkning?

Att ha en betalningsanmärkning kan vara ett hinder för dig som söker jobb i företag som kontrollerar om du är registrerad som en dålig betalare. Dessutom kan det också ha konsekvenser för dig om du vill låna pengar eller göra avbetalningsplaner, till exempel om du ska:

  • Söka banklån
  • Teckna försäkringar
  • Teckna abonnemang
  • Köpa på avbetalning
  • Hyra en bostad

Hur blir man av med en betalningsanmärkning?

Betalningsanmärkningen finns kvar även om du betalar kravet. För privatpersoner finns den kvar i 3 år från utslag och för företag finns den kvar i 5 år från utslag. Om du inte betalat din skuld under tiden kan ytterligare betalningsanmärkningar uppstå vid exempelvis utmätningsförfarande.

Du kan läsa mer om föreläggande och utmätning hos KFM

https://kronofogden.se/du-har-fatt-ett-brev/for-dig-som-har-fatt-ett-krav

Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar hos Integritetsskyddsmyndigheten (Fd. datainspektionen).

https://www.imy.se/privatperson/kreditupplysning/betalningsanmarkningar/

Logga in på vår onlineportal och se ditt ärende.

Logga in
Collectia AB
  • Box 7
    714 21 Kopparberg

  • Tfn: 010 – 195 96 60


  • Integritetspolicy

  • Cookiepolicy

Genväg
  • Betalning

  • Lagar och regler

  • Tips och råd

  • Om oss

  • Kontakta

Blogg
  • 6 bra råd

  • Råd till unga


© Collectia.