På vår blogg kan du hämta kunskap, tips och råd för att förbättra din ekonomi.
Vi finns tillgängliga att hjälpa dig om du inte hittar svaret här på sidan eller på MittCollectia.
Ring oss på 010-195 96 60.
Måndag-fredag: kl. 9.00-16.00
Lunchstängt: 12.00-13.00
Vi har gjort det otroligt enkelt att betala din skuld via MitCollectia. Här behöver du bara logga in med ditt BankID.
På Collectia anser vi att det är upp till dig hur din räkning ska betalas. Vi erbjuder följande betalningslösningar.
Läs mer om betalningslösningarna här.
Om du redan har betalat din räkning men ändå har fått ett brev från oss ber vi dig logga in på MittCollectia med ditt BankID eller ringa oss på 010-195 96 60.
Du behöver skicka in en kopia på ditt inbetalningskvitto från din bank via e-post: kontakt@collectia.se. Därefter kan vi utreda var och när betalningen gjordes samt om något återstår att betala.
Vi beklagar naturligtvis mycket om du har fått en brev som du inte skulle haft. Generellt gör vi allt vi kan för att säkerställa att endast påminnelser och krav på reella, obestridda och förfallna skulder skickas ut.
Om du har fått en påminnelse om betalning men inte känner igen skulden, vänligen kontakta oss. Därefter kommer vi att undersöka ärendet närmare omedelbart.
Om du inte kan betala hela din skuld på en gång har du möjlighet att ansöka om en avbetalningsplan. På det sättet kan du betala av din skuld i mindre delar under en period tills din skuld är helt betald.
I din ansökan behöver du komma med ett förslag på hur du vill betala av din skuld. När vi har fått din ansökan ser vi till att svara dig så snabbt som möjligt.
Om du vill ansöka om en avbetalningsplan kan du göra det på MittCollectia eller ringa oss på 010-195 96 60
Om du inte betalar ett krav som ligger på inkasso riskerar du att det skickas vidare till Kronofogdemyndigheten (KFM). KFM utfärdar då ett betalningsföreläggande som skickas ut per post till din folkbokföringsadress. Om du får ett betalningsföreläggande behöver du skriva under och skicka tillbaka det till KFM snarast. Därefter har du 14 dagar på dig att betala kravet, därefter faller ett utslag och skulden är fastställd. Då uppstår även en betalningsanmärkning, även kallat för ”prick i registret”. Om du inte svarar kommer KFM söka dig personligen via en delgivningsman som söker dig i hemmet, på arbetet, i skolan eller på adress som du förväntas bli funnen på.
En betalningsanmärkning baseras på utslaget men det är inte KFM som administrerar betalningsanmärkningarna. Det är kreditupplysningsbolagen, exempelvis UC, Bisnode, Creditsafe mfl. som gör. Dessa bolag har tillstånd att bedriva kreditupplysningsverksamhet och om du är en privatperson är de skyldiga att skicka en omfrågandkopia till dig med samma information som de lämnat till den de lämnat ut den till.
Vad är konsekvenserna av en betalningsanmärkning?
Att ha en betalningsanmärkning kan vara ett hinder för dig som söker jobb i företag som kontrollerar om du är registrerad som en dålig betalare. Dessutom kan det också ha konsekvenser för dig om du vill låna pengar eller göra avbetalningsplaner, till exempel om du ska:
Hur blir man av med en betalningsanmärkning?
Betalningsanmärkningen finns kvar även om du betalar kravet. För privatpersoner finns den kvar i 3 år från utslag och för företag finns den kvar i 5 år från utslag. Om du inte betalat din skuld under tiden kan ytterligare betalningsanmärkningar uppstå vid exempelvis utmätningsförfarande.
Du kan läsa mer om föreläggande och utmätning hos KFM
https://kronofogden.se/du-har-fatt-ett-brev/for-dig-som-har-fatt-ett-krav
Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar hos Integritetsskyddsmyndigheten (Fd. datainspektionen).
https://www.imy.se/privatperson/kreditupplysning/betalningsanmarkningar/
Tfn: 010 – 195 96 60
© Collectia.