Skip to main content

Vanliga frågor

För många företag är inkasso något som inte har fått allt för mycket eftertanke. Men när behovet av denna tjänst uppstår väcks ofta en del frågor. Här hittar du svaren på några av de frågor som våra kunder ofta ställer.

Samarbejdspartner
Min kund betalar inte – vad gör jag?
När det finns en oenighet mellan dig och gäldenären, är det en fråga om opposition. Enligt inkassolagen får ärendet inte överföras till inkasso. Istället kan vi meddela gäldenären att målet kommer att gå till domstol om betalningen fortsätter att misslyckas. Därefter utfärdas en stämningsansökan i syfte att stämma.
Finns det minimikrav för utebliven betalning?

Även om du tycker att beloppet är för “litet” kan vi hjälpa dig. Du har utfört ett arbete, och oavsett om din kund är skyldig dig 300 kronor eller 20 000 kronor kan vi hjälpa dig. Vår filosofi är att dina kunder ska behandlas med respekt och konsekvens.

Inget belopp är för stort- eler för litet.

Vad kostar det att skapa ett ärende?
Detta beror på vilken lösning du väljer. Generellt läggs kostander för påminnelser och krav på dina kunder.
Kan jag bli kund hos Collectia även om jag bara har något enstaka ärende jag vill ha hjälp med?
Ja, antalet är inte avgörande. Vi kan hjälpa dig med enstaka krav.
Hur tjänar Collectia pengar på ett inkassokrav?
Collectia lever av de kostnader och avgifter som vi kan debitera din kund.
Vi börjar vanligvis med att skicka en betalningspåminnelse till din kund och debiterar samtidigt din kund 60:- som påminnelseavgift. Går ärendet vidare till inkasso debiterar vi ytterligare 180:- Betalar ändå inte din kund ligger Collectia ute med dessa avgifter för jobbet vi har gjort åt dig. Kontakta oss om du vill veta mer om våra priser och tjänster.
Hvordan tjener I penge i inkassoprocessen?

Collectia tjänar bara pengar när vi har löst ditt krav. Du får hela utestående beloppet samt ränta och vi får avgifterna för påminnelser etc. Drar ärendet ut över tiden och hamnar i sk efterbevakning så delar vi vanligtvis på det vi lyckas få in av kunden. Kontakta oss om du vill veta mer om våra priser och tjänster.

Behöver jag själv göra något för att kravhanteringen mot mina kunder ska komma igång?

Antingen registerar du varje ärende på vår kundweb eller så är våra tjänster inegrerade i det ekonomisystem du använder och du kan skicka en fil med kunder som inte betalat i tid med ett enkelt knapptryck.

I Båda fallen tar vi över all kommunikation med dina kunder efter att kravet har skickats in till oss och du kan istället fokusera på din kärnverksamhet.

Hur kommer jag igång?
För att komma igång så fyller du i dina kontaktuppgifter eller kontaktar oss på något av de andra alternativen här så hör vi av oss så fort vi kan.
Kostar det mig något om kunden inte betalar?
Nej. Vi har inga abbonemangs- eller andra fasta avgifter. Enda gången det kan kosta dig något är om du på eget initiativ väljer att återkalla ett ärende. Då vill vi oftast ha betalt för de utlägg vi hunnit göra.
Kan jag dra tillbaka ett krav?

Ja, det kan du göra. VI vill då oftast ha betalt för de utlägg vi hunnit göra i processen.

Hur kan jag se vad som händer med mina ärenden?

Det kan du se i vår online plattform. Du kan se en total överblick eller varje enskilt ärende. Status, kommmunikation och en massa annan väsentlig information.